Lamalarda bulunan antikorlar COVID-19’u yenmemize yardımcı olabilir mi?

Popular Science / Ağustos 2020

Teksas, Austin’deki McLellan Laboratuvarındaki araştırmacılar, SARSCoV-2 virüsünün yüzeyinde bulunan “spike proteinlerine” saldırmak için lama antikorlarını kullanıyor.
SPIKE PROTEİN NEDİR VE NE İŞE YARAR?
Spike (diken-duyarga) protein, bir koronavirüsün yüzeyinde bulunan bir proteindir. Görevi, virüsü, bir konak hücrenin üzerindeki bir reseptöre bağlamaktır. Bağlandıktan sonra, virüsün zarını konak hücre zarı ile birleştirir. Böylece virüs, hücrenin içine girip çoğalma işlemine başlayabilir. Spike proteini, virüsün hücrelerimize girmek için kullandığı ana mekanizmadır. Bu nedenle, spike proteini düzgün bir şekilde çalışmazsa, virüs nötralize edilir ve bulaşıcılığını kaybeder.
NEDEN LAMALARA ODAKLANDINIZ?
Devegiller; develer, lamalar, alpakalar ve diğer birkaç hayvanı içeren bir ailedir. Bu aile, nano antikorlar olarak adlandırılan küçük antikorlar (bağışıklık sistemi tarafından zararlı proteinler ve virüslerle savaşmak için üretilen proteinler) üretiyor. Devegillerin antikorları, bedenimizin ürettiği geleneksel antikorların boyutunun yaklaşık yarısı kadardır ve bu küçük boyuttan dolayı, daha kararlıdırlar ve daha büyük antikorların bağlanamayacağı küçük ceplere bağlanabilirler. Bu yüzden lama antikorları koronavirüslerin spike proteinlerine bağlanabiliyor.
İLK ÖNCE BAŞKA BİR KORONOVİRÜS, SARS-COV-1 ÜZERİNDE ÇALIŞIYORDUNUZ…
Çalışmalarımıza 2016’da, şimdiki salgından çok önce başladık. Bir lamayı MERS (Orta Doğu Solunum Sendromu) koronavirüs ve SARS-CoV-1 koronavirüsüne karşı bağışık hale getirmeyi başardık. Şu andaki salgın ortaya çıktığında, biz de tam olarak bu araştırmanın sonuçlarını yazıyorduk. Bu yüzden Çin Hastalık Kontrolü ve Önleme Merkezi tarafından açıklanan SARSCoV-
2 genom dizisine baktık ve onu SARSCoV-1 spike proteinin dizisiyle karşılaştırdık. Araştırmamıza dayanarak, lama antikorunun bağlanacağı bölgenin iki virüs arasında benzer olacağını] biliyorduk. Bu yüzden antikorumuzun SARS-CoV-2 spike proteine bağlanmasını test etmek için de zaman ayırdık. Oldukça yüksek bir yakınlıkla bağlandığını gördük. Daha
sonra bu antikorun SARS-CoV-2 enfeksiyonunu önlediğini göstermek için hücre kültüründe bazı çalışmalar yaptık. Ayrıca laboratuvarımız, SARSCoV- 2 spike proteininin atomik yapısını açıkladı, bunu da Şubat ayı başında Science dergisinde yayınladık. Bu nedenle, bu reaktiflerin hepsine (kimyasal reaksiyonda başka bir maddeye etki eden bir madde)
zaten sahiptik ve antikorumuz da hazırdı. Bağlanmayı test etmemiz kaçınılmazdı.
KLİNİK ÖNCESİ TESTLERE BAŞLADINIZ MI?
Evet, başladık. Bu araştırmayı Belçika’daki Ghent Üniversitesinden bazı araştırmacılarla ortaklaşa gerçekleştiriyoruz. Onlar,
hamsterlarla klinik öncesi çalışmalara başlamışlardı.
NE TÜR BİR GELİŞME GÖSTERMİŞLERDİ? Hayvanların canlı virüslerle enfekte edilmesi işleminde, güvenlik ile ilgili çok fazla zorluk var. Ama hamsterlarla olabildiğince çabuk çalışıyorlar. Her şey yolunda giderse, sonunda insanlara geçebilmemiz için insan olmayan primatlarla çalışmaları organize edecekler.
EN İYİ DURUMDA, ÖNÜMÜZDE NE KADAR BİR ZAMAN VAR?
İnsanlara uygulanacak onaylanmış bir ürün elde edene kadar yaklaşık bir yıl geçeceğini düşünüyoruz.

Popular Science / Seçilmiş İçerikler