Meridyenler ötesi bir renk patlaması

Vogue Türkiye / Haziran 2017

Resimlerinde Batı’nın geometrik modernizmi ile Doğu’nun şiirsel mistisizmini birleştiren, kıtalar üzeri varlığıyla bir fenomen sanatçı Fahrelnissa Zeid. Şimdi, 1900’lerin başından sonuna, soyuttan figüratife ve kolajlara uzanan yapıtlarıyla Tate Modern’de gerçekleşecek retrospektifi ve İstanbul Modern’de yer alacak seçkisiyle, uluslararası sanat aleminin dikkatli bakışlarını üzerine topluyor.

Osmanlı’nın son dönemine ve Türkiye Cumhuriyeti’nin doğuşuna tanıklık eden, İstanbul-Paris-Berlin-Londra-New York ve Lübnan hattında yaşam süren, 1901 Büyükada doğumlu sanatçı Fahrelnissa Zeid’in kişiliği ve dünyası, en az mensup olduğu Şakir Paşa ailesi kadar ihtişamlı. Zeid’den bahsederken öncelikle ailesine referans vermemek bir eksiklik olur, çünkü dünya ölçeğinde sanatçılar barındıran bu Osmanlı ailesinin Zeid’in kimliği ve üretimi üzerinde etkisi büyük.  Halikarnas Balıkçısı olarak tanıdığımız yazar Cevat Şakir Kabaağaçlı ağabeyi, ressam, Aliye Berger kız kardeşi,Türkiye’nin ilk kadın seramik sanatçısı Füreya yeğeni,Türkiye’nin öncü soyut ressamlarından Nejad Devrimoğlu ve Türk tiyatrosunun saygın isimlerinden Şirin Devrim ise Fahrelnissa Zeid’in kızı. İpekli kumaşlar üzerine manzara ve natürmort desenleri yaparak evin duvarlarına asan annesi Sare Hanım ve yazarlıktan önce resimle ilgilenen ağabeyi Cevat Şakir Kabaağaçlı’nın etkisiyle resme başlayan Zeid’in ilk eseri, henüz 14 yaşındayken yaptığı "Büyükannem, 1915” adlı resmi. Tate Modern retrospektifinde yer alan bu yapıt, şüphesiz Zeid’in aşkın estetik dünyasının ve serginin gerçekçi bir başlangıç noktası.


Vogue Türkiye / Seçilmiş İçerikler

Duta Doymak!
Haziran 2017

Duta Doymak!

Binlerce yıllık lezzet ve şifa dolu bir meyve dut. Mevsimi kısacık; ellerimizi karaduta boyamanın, b...


Vogue Türkiye Sayılar